zondag 18 oktober 2015

25. De brief



Tenslotte zette hij de punt op het papier en begon hij met zwierige halen aan zijn brief;

                                                 Culzean Castle 16 maart 1801

Aan zijne Excellentie, Premier over het grote Britse rijk, Ridder in de orde van Bath, Lord William Pitt.

Uwe Excellentie,
Hierbij wil ik u mijn rapport doen toe komen, inzake de ontdekking van een ophanden zijnde verraderlijke samenzwering, welke gericht was tegen het Britse rijk en tegen u in het bijzonder. Ik, uw bereidwillige dienaar Lord Astyray, kwam bij toeval in het bezit van zeer geheime inlichtingen omtrent een complot tegen de staat, waarin, zoals u later in dit rapport zult kunnen zien, Lord Brightton, u zelf wel bekent, verraderlijk de hoofdrol bleek te vervullen. Hij onderhield namelijk in het grootste geheim heimelijke contacten met de verachtelijke dictator Napoleon Bonaparte zelf! Ik achtte het dan ook niet meer als mijn plicht om, zodra ik van deze samenzwering op de hoogte was gebracht, direct met enkele troepen op te trekken naar de vermoedelijke verblijfplaats waar Lord Brightton zich volgens onze inlichtingen op dat moment moest bevinden.Deze plaats bleek Culzean Castle te zijn, wat staat op het landgoed van graaf Cassillis. Dit is een afgelegen plaats, welke ligt op Schots grondgebied, hetgeen ideaal bleek voor een verraderlijk complot als dit. Echter in een poging Lord Brightton en zijn medestanders op heterdaad te arresteren is er een gevecht ontstaan tussen de troepen die op Culzean Castle gelegerd waren en de troepen van mijn regiment.Daarrom moet ik u helaas melden dat Lord Brightton tijdens zijn verzet tot arrestatie is omgekomen en de rest van zijn troepen is uitgeschakeld. Zijn vrouw en zoon, welke beiden ook aan het complot bleken deel te nemen, hebben in de verwarring kans gezien te ontsnappen en zijn helaas op dit moment nog voortvluchtig. Ook wil ik u melden dat mijn regiment zware verliezen heeft moeten incasseren. Ik zou u daarom dan ook dringend willen verzoeken om versterkingen naar hier te zenden. Ook Wil ik u nogmaals vriendelijk verzoeken of u mij een volmacht zou willen verlenen om Culzean castle, wat op dit moment het eigendom is van graaf Cassillis, te confisqueren in het belang van de staat, teneinde daar troepen te kunnen stationeren om een dreigende Franse inval het hoofd te kunnen bieden. Hierbij zult u ook wel tot het inzicht komen dat een aantal kustbatterijen goede diensten voor de verdediging zouden kunnen opleveren. Ik hoop hierbij tevens op uw begrip voor het feit dat ik, op het moment dat ik deze inlichtingen verkreeg, zeer snel op eigen initiatief heb gehandeld ,zonder dat ik u eerst hiervan op de hoogte heb gebracht. Dit in de hoop de verraders nog op heterdaad te kunnen betrappen. U begrijpt dat grote snelheid was geboden teneinde het afgelegen kasteel tijdig te kunnen bereiken. Hierbij sluit ik enkele bewijs voerende documenten bij welke in de slaapkamer gevonden zijn waarin op dat moment Lord Brightton zijn logies had, zodat u uzelf in hoogsteigen persoon op de hoogte kunt stellen van de ophanden zijnde aanslag op uw leven en de daarbij opvolgende coup, teneinde de regering van Zijne Majesteit George 111 te laten vallen. U zult net als ik, helaas, tot de conclusie moeten komen dat deze documenten zijn verzegeld met de allernieuwste Franse zegels. Deze documenten bleken in het bezit te zijn van onze aller geliefde Lord Brightton en kunnen in geen geval vervalsingen zijn. De zegels blijken nog maar slechts één maand geleden door Napoleon zelf in gebruik te zijn genomen. U zult dus net als ik daaruit moeten concluderen dat deze documenten zeer recentelijk in het bezit van Lord Brightton moeten zijn gekomen. En dat er dus sprake moet zijn geweest van een nauw contact tussen de dictator Napoleon en Lord Brightton zelf. Het spijt mij u deze documenten in zo’n erbarmelijke staat te moeten toesturen. Maar tijdens het moment dat wij Lord Brightton wilden arresteerden probeerde deze nog op het laatste moment een poging te doen het bewijs van zijn verraad te vernietigen. Hij is hierin, zoals u kunt zien, gelukkig niet geheel geslaagd, waardoor ik ze u alsnog, ook al zij het dan gehavend, kan toezenden. Ik hoop u met dit rapport voldoende te hebben geïnformeerd.
Wachtende op uw persoonlijke orders houd ik verblijf op Culzean Castle,Uw bereidwillige dienaar Lord Astray.

Astray bekeek de brief nauwkeurig en las hem een moment terug om te zien of hij niets vergeten was, of dat hij fouten had gemaakt die hij over het hoofd had gezien.
Toen dit niet het geval bleek te zijn, kwam er een tevreden valse glimlach op zijn lippen.Dit moest zo wel gaan lukken! Zo niet, dan was alles voor niets geweest.
Maar voorlopig liep alles nog redelijk volgens plan.
Nadat hij de brief nogmaals goed had bekeken en hij hem daarop vervolgens had goed gekeurd, nam hij een kaars en wat was, verwarmde die zodat er een aantal druppels op de brief viel, drukte daar zijn ring in en verzegelde hem.
Hij lag hem voor zich neer en bleef een poosje in gedachten verzonken zitten staren.
Onder zijn manschappen moest hij er èèn zien te vinden die betrouwbaar genoeg was en ook nog eens perfect Engels sprak zonder dat ellendige Franse accent.
Die moest voor hem als koerier dienst gaan doen.
De man die ze daar voor hadden ingehuurd was ongelukkigerwijs tijdens het gevecht gesneuveld. Hopelijk waren er nog meer mannen in het regiment te vinden die voor dit doel geschikt zouden zijn.
Hij kon toch moeilijk zelf de brief in Londen gaan bezorgen!
En de mannen die hiervoor in Frankrijk waren opgeleid zouden op zijn vroegst pas over tien dagen aanwezig kunnen zijn!, als ze tenminste ongezien langs de kustbewaking zouden zien te komen.
Echt weer wat voor die Franse kikkers om maar één perfect Engels sprekende Fransman mee te zenden in zo’n belangrijke operatie als deze, bromde hij geërgerd.
Hopelijk ontdekte hij nog meer talent in het regiment, anders zou hij wat anders moeten verzinnen.
“Korporaal!” bulderde hij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten